tisdag 22 december 2015

Gästinlägg: Radio, tv och mer radio

Jag som skriver heter Josephine Jonsson och är ny personal på Teater Blanca sedan en dryg månad tillbaka. Jag är tacksam över att få tillhöra Blancas underbara teater. Den värme, intensivitet och det driv som finns i alla människor på teatern känns unikt och vackert och jag ser fram emot framtiden på Teater Blanca.

Den 6 december var kvällens gäst hos Söndagar med Stina Wolter i P4, Teater Blancas skådespelare Ester Rundström.
Vi sågs utanför Sveriges radio en småkylig söndagkväll klockan 21.00, jag, Ester och Magnus. Väl uppe på radion möttes vi av producenten Johanna Fellenius, Stina Wolter och ett par andra personer som jobbade med programmet. Annars var det tomt och stilla på redaktionen, vi visades runt och Ester fick testa studion. Efter lite fika var det dags för Ester och Stina att fotas till hemsidan.

Ester hos Stina Wollter på Sveriges Radio. Foto Josephine Jonsson
När det var dags för sändning var det en självsäker Ester som klev in i studion som om hon inte gjort annat än att sitta i direktsändning i radio i hela sitt liv. I låtarna dansades det loss och Stina la upp en video och uttryckte på sin instagram: Jag har en gäst som diggar ungefär som jag i studion!!!! Yeah!!!
Senare i programmet så var Stina Rosén med per telefon och berättade bland annat om arbetet som ljudtekniker på Teater Blanca.
Det blev ett varmt och nära program som finns att lyssna på i sin helhet här


På senaste tiden har Blanca även figurerat på tv. SVT Uppsala hade ett inslag om Efter Måsen den 15 december. Det går att se här

Samma dag var Ester, Chatarina, Micke och Ragnar på besök hos Radio Fyris som sände live från S:t Pergallerian till förmån för Musikhjälpen 2015. Inslaget finns just nu inte att lyssna på i efterhand men kommer förhoppningsvis så småningom upp på www.radiofyris.se

Ragnar, Micke, Ester och Chatarina hos Andreas på Radio Fyris i S:t Pergallerian Foto Lisa H. Ekbom